Terveiset Meriatelje Ruokolinnasta
Mikään ei ole niin kiehtovaa kuin seurata oikean meren myrskyämistä, eikä pauhaavan meren aaltoja voi lakata ihastelemasta.
Minussa herättää suurta hilpeyttä se, kun Itämeri raivoaa ja osoittaa voimiaan, niin pieni ihminen ei voi muuta kuin pysyä sisällä ja poissa mereltä, kunnes meri tyyntyy. Itämeri on väkivahva luonnovoima ja sitä on pakko kunnioittaa, ja on myös viisasta jos sitä vähän pelkääkin.
Olin 30 vuoden ajan muusikko ja laskin työssäni aikaa. Soitin myös pianolla musiikkia ”menneiden aikojen säveltäjiltä”, sellaisilta kuten Chopin ja Bach. Tästä muusikon ajastani juontaa kiinnostukseni menneisyyteen, hiljaisuuteen ja ”pimeään keskiaikaan”. Menneisyys on totta ja elävää – sehän soi!
Myrskyävien menneiden merien lumoissa,
autiolla meren rannalla Sauvossa,
Merihelena Leskinen meren maalaaja
merihelena(at)elisanet.fi
www.merihelena.fi

1. Mare Balticum, öljy 2020, 100cm x 150cm
Merimaalaus Itämerestä 2000 vuoden takaa on tämän meren muotokuva sekä värimerimaalaus, johon halusin maalata ennenkaikkea kauneutta. Salaperäisyys, tummat varjot ja valossa loistavat värit luovat arvoituksellisen tunnelman. Mitähän suuret aallot kätkevät taakseen?
2. Yoldiameri, öljy 2020, 41cm x 130cm
Yoldiameri syntyi 11.600v sitten ja se sai nimensä kylmän suolaisen veden simpukasta – Yoldia Arctica – joka löytyi Keski-Ruotsin kerrostumista. Simpukka on väriltään vaaleanruskea ja siksi tämä merimaalaus on maustettu juuri okralla. Yoldiameri on nykyisen Itämeren ensimmäinen merivaihe jääkauden jälkeen ja sen syntyessä laski edeltävän Baltian jääjärven pinta äkillisesti 25metriä.
3. Sinus Codanus, öljy 2020, 60cm x 100cm
Sinus Codanus on Itämeri latinaksi ja sen kaikista vanhin nimitys vuodelta 53 j.a.a. Näin vanha ja kummanniminen Itämeri on varmaan ollut säkkipimeä ja vähävaloinen, joista tulee mieleen punainen kajo. Tämä maalaus oli ensin sininen – ei kelpaa. Sitten violetti – ei kelpaa. Sitten musta – ei kelpaa. Sitten siitä tuli purppuranpunainen – liian räikeä. Purppura vaimeni viridianvihreällä ja mustalla ja lopputuloksena on nyt tämä hämärä Itämeri latinankielisestä muinaisuudesta.
4. Menneisyyden meri, öljy 2020, 100cm x 150cm
Tätä nimenomaista aaltokonstruktiota virittelin kankaalle jo 2015. Teos matkasi 2016 rapakon taakse Floridaan näyttelyihin. Jenkit kauhistelivat järjetöntä ristiaallokkoa ja sain mereni takaisin ateljeeseen, jossa maalailin siihen aina uudempia versioita. Tämä rauhallisempi menneisyydenmyrsky syntyi 2018 ja sain sen lopulta valmiiksi 2019. Viikko sitten lisäilin siihen vähän värikuullotuksia ja nyt se on valmis.
5. Muinainen Itämeri, öljy 2019, 137cm x 200cm
Maalasin 1. version tästä merestä jo 2017, mutta teos tuhoutui Lohjan työtilani jäädyttyä. Haluan olla sitkeä sissi ja maalasin tämän jättimeren takaisin elämääni tämän syksyn aikana. Itämeri saattoi olla muinaisuudessaan kuvankaunis, täysin vapaa ihmisen pilaamistoimista, ja sen aallot pauhasivat valtoimenaan ja valloittamattomina!
6. Itämeren valo, öljy 2020, 35cm x 90cm
Kun maalaa luonnonvalossa Suomen lokakuussa, ei valoa juuri ole. Halusin että maalaushetken vähävaloisuus ulottuisi teokseen jota maalasin. Siirryin ajatuksissani ulos avomerelle keskelle Itämerta, Gotska Sandön itäpuolelle. Siellä on usein melkoiset aallot, joista virittelin häkellyttävän aaltomaiseman: tässäpä on tulossa kimppuun seitsemäs aalto!
7. Purjehtija, öljy 2020, 65cm x 145cm
Olen maalannut paljon merimaalauksia lapsuuteni satamasaaresta Skallerhamnista, joka sijaitsee Emäsalon / Porvoon edustalla itäisellä Suomenlahdella. Virittelen merimaisemia Skallerin rannoilta tuon tuostakin, koskaan kyllästymättä, sillä maalaan maisemat muistista. Ne ovat mielikuvamaisemia, niinkuin tämä uusinkin Purjehtija, jossa kaljaasi Albanus uljaasti laskettelee sivumyötäisessä kohti satamaa. 2013 maalaamani Skallerhamnin merimaiseman osti Suomen valtio.
8. Väylällä, Ljusskär, Helsingholm, öljy levylle 2020, 46cm x 65cm
Kun lähtee Hiittisistä ylös kohti Helsingholmaa, löytyy väylän vierestä lumivalkea Ljusskär. Ljusskär on portti Saaristomerelle. Tuon pikkusaaren kallion väri poikkeaa ympäröivistä saarista vaaleudellaan, ja juuri kauneutensa vuoksi se on päässyt maalauksiini mukaan jo useamman kerran. Tämä maalaus sai alkunsa jo monta vuotta sitten. Ensin siihen tuli Ljusskär. Sitten maalasin siihen säätilan, tuhnuinen vähävaloinen pilvipoutapäivä. Sitten siihen ilmestyi pienempi purkkari lähelle Ljusskärin kärkeä. Meni vuosi, pari; jotain puuttui vielä. Kunnes vihdoin viime keväänä lisääntyneestä luonnonvalosta innostuneena, maalauksen etualalle putkahti reippaassa sivumyötäisessä tuulessa paahtava purjevene – nyt maalaus on valmis!
9. Kesailta Vidskärillä, öljy levylle 2020, 45cm x 85cm
Kahvelikuunari Joanna Saturna on ohittanut Bokullan kiven ja se on juuri jättämässä taakseen myös Vidskärin, joka on ”suuri tuntematon” väylien risteyksessä: juuri kukaan ei ole siellä käynyt, mutta kaikki ovat tuon suuren saaren nähneet.
10. Aaamu Bodön salmessa, Långholm, öljy 2020, 27cm x 90cm
Aamuvirkku purjehtija saa nauttia Bodön upeissa maisemissa kesäaamun täydellisestä rauhasta ja hiljaisuudesta, jonka ainoa ääni on vesirajasta kuuluva veden liplatus.
11. Merimaisema, Skallerhamn, öljy 2020, 61cm x 65cm
Maalasin tämän merimaalauksen detaljeja 3 kuukauden ajan.
12. Purjehtijan auringonpilkahdus, öljy 2020, 20cm x 94cm
Purjeveneen kippari on saanut niskaansa aimo annoksen ns. Suomen suvea, vettä räntää ja ukkospuuskia. Hän on juuri ohittamassa Helsingholmaa ja hän ajatteli hakea suojaa Gullkronasta. Hänen vaatteensa ovat likomärkiä. Yhtäkkiä synkkä taivas repeää ja ihana auringonpilkahdus kirkastaa likomärän purjehtijan maailman. Tuntuu että tuulikin lopettaa raivoamisen ja hetkeksi meri tyyntyykin. Taustalla kuitenkin vaanii jo seuraava ukkospuuska.
13. Spinnut, öljy 2020, 22cm x 41cm
14. Salainen poukama, Ånsören, öljy 2020, 30cm x 41cm
15. Pläkä Lågskärillä, öljy 2020, 65cm x 35cm
16. Kierreportaat, öljy 2020, 150cm x 50cm
Luonnostelin paperille pyöreän seinämuurin ja niiden vierelle kierreportaat. Kierreportaissa on jotakin houkuttelevan viehättävää; minne ne mahtavat johtaa? Maalasin portaat kankaalle joka oli 150cm korkea ja 50cm leveä. Sitten lisäsin portaiden vierelle suihkulähteitä Rooman Villa d’Esten muistoistani; suihkulähteiden alle loihdin vesiputouksen ja kierreportaiden jatkeeksi alas pienen kulkusillan, jonka päällystin sammaleella. Lopuksi maalasin maalauksen alaosaan lammen, johon kaikki suihkulähteet sekä vesiputous toivat voimakkaasti virtaavaa vettä. Tämä onkin vesiputousmaalaus, joka sai alkunsa ajatuksesta kierreportaista. Tämän maalauksen maalaaminen kesti kuusi kuukautta.
17. Taidelainaus, Russarön kuu, kahvelikuunari Joanna Saturna, öljy 2020, 49cm x 65cm
Yksi kauneimmista Suomen vesiä halkovista aluksista on kahvelikuunari Joanna Saturna, joka tässä yöpurjehtii Hankoniemen liepeillä. Maalauksessa tapahtuu paljon, sillä siinä leikittelevät neljän eri valonlähteen heijastukset; Russarön majakan, saaren mökin, kuunarin kulkuvalojen sekä itse kuun heijastus.